RSS

sâmbătă, 9 martie 2013

Mucenici moldovenesti



Pana anul asta n-am facut niciodata mucenici moldovenesti... pe care de altfel i-am descoperit acum vre-o 10 ani, cand mi-a adus vecina Maricica de origine din Vatra Dornei :)
Dar cum vecina s-a cam mutat inapoi la Moldova, iar pe barbatul meu l-a luat pofta tocmai aseara tarziu, azi dimineata, la prima ora m-am apucat de treaba. M-am uitat pe ici, pe colo, si-am vazut ca se foloseste aluat de cozonac, si cum fiecare are o reteta de suflet, asa si eu am reteta mamei, cu care nu dau niciodata gres.  Restul, am improvizat, si au iesit absolut deliciosi!!!
Si uite asa barbatul meu a sarbatorit Sfintii Mucenici cu vin rosu (sper totusi sa nu fie 40 de pahare :P) si mucenici moldovenesti!
Dar cum luna aceasta Paula de la Enjoy Dessert - gazda provocarii "Dulce Romanie", ne-a dat ca tema nuca, trimit un mucenic direct la ea! :)

Ingrediente:
1 kg faina alba de grau
4 oua de gaina mai micute
250 g zahar
500 ml lapte dulce de vaca
25 g drojdie proaspata
1 lingurita sare
coaja rasa de la o portocala
150-200 ml ulei

1 galbenus de ou
3 linguri lapte dulce
1 plic zahar vanilat

Sirop:
350 g zahar
500 ml apa
2 plicuri zahar vanilat
2 esente vanilie

Ptr. uns:
3 linguri miere calduta
nuca macinata
1 lingurita scortisoara


Mai intai, avem grija ca toate ingredientele trebuie sa fie la temperatura camerei.
Laptele impreuna cu zaharul, sarea si coaja rasa de portocala le-am pus pe foc, amestecand din cand in cand pana zaharul s-a topit. Am lasat amestecul sa se racoreasca.
Faina am cernut-o cel putin odata.
Drojdia am dizolvat-o in putin lapte caldut, am pus un praf de faina, si am lasat maia sa creasca, la loc caldut cca 10 minute.
Am pus drojdia calduta in mijlocul fainii, amestecand cu o lingura de lemn, am adaugat laptele, ouale pe rand, iar la final am inceput sa incorporez uleiul caldut, framantand bine-bine cca 20 minute.
Am acoperit aluatul cu o folie alimentara si cu un prosop de bucatarie, si am lasat intr-un loc caldut, la crescut cca 1 ora, cand aluatul si-a dublat volumul.
Pe planseta unsa cu ulei am format macinicii, facand soluri pe care le-am rasucit, rezultand cifra 8. Am pus colaceii in tavi tapetate cu hartie de copt si unse cu ulei, lasat spatiu intre ele ptr a nu se lipi la copt. Am lasat la crescut 30 minute, apoi am uns colaceii cu amestecul de galbenus, lapte si zahar vanilat.
Am dat tavile, pe rand, la copt, in cuptorul preincalzit, pentru cca 20 minute, la foc potrivit.
Cat colaceii au stat la copt, am pregatit siropul, fierband apa si zaharul cca 5 minute de la primul clocot. Am oprit focul, iar cand amestecul s-a linistit am adaugat esenta de vanilie (mergea si un pic de rom).
Mierea am pus-o la incalzit pe baie de abur.
Cand colacii s-au copt, i-am lasat putin sa se racoreasca, apoi i-am trecut prin siropul caldut, i-am uns cu mierea calduta, i-am trecut prin nuca macinata si i-am pudrat cu putina scortisoara.
Am asezat frumos colaceii intr-o tava, si am turnat usor siropul ramas. Am lasat cca 1 ora sa-si traga siropul.
O bunatate au fost!!!
Va invit la un Mucenic si o canuta de vin de casa!!
Sa aveti pofta!! 

15 comentarii:

Fancy Cake spunea...

Tare buni!
Nici eu nu am avut curajul. Dar mama face in fiecare an si ne lac de fiecare data.

Sunt buni! Pupici

Ghiocel07 spunea...

Nu am facut anul acesta din lipsa de timp.....Pot sa servesc de la tine? Pup

Maria spunea...

Sunt super deliciosi, mucenicii tai !!! Pupici

maria mihalache spunea...

Eu am facut muntenesti asa ca vin la tine la o portie de mucenici moldovenesti.

sara & Miki spunea...

Anul acesta nu am facut asa ca servesc de la tine. Pup!

Timea spunea...

Vreau si eu doi pentru maine dimineata. Foarte frumosi. Pup

Alex spunea...

Minunati !!! ma inscriu si eu la vreo doi...Te pup

Unknown spunea...

Tare frumosi au iesit. Numai unul? Eu i-am manca pe toti :P Multumesc Simo, te pup!!

Biochimist la cratita spunea...

Foarte buni sunt mucenicii tai! Am facut si eu vineri asa ca nu iti mai cer, las pentru alti pofticiosi care n-au apucat sa faca. :P
Pup!

Ramona Alina spunea...

Ce bine arata! eu inca nu am facut mucenici, am o prietenã moldoveancã care mi-a promis ca anul asta mii facea ea :)

Simona spunea...

@Fancy, la cate bunatati faci tu, ma mir cum de nu i-ai incercat! :) Pupici
@Ghiocela, va servesc eu cu o portie mare! Pupici dulci
@Maria, multumesc! Pup
@Maria, am facut si muntenesti, sar nu i-am pozat :) Te astept cu George la o portie zdravana! Pupici
@Sara & Miki, serviti cu placere! Pupici
@Timea, doi sunt ai tai! Pup
@Alex, trimit si la tine cativa, ca doar doi nu ajung la toti baietii tai! :) Pup
@Paula, ptr tine mai multi, ptr provocare ajunge unu :)) Pupici
@Alina, atunci facem schimb! :) Pupici
@Ramona, si eu aveam o vecina care ne facea... dar anul asta a trebuit sa-i fac singura :) Pupici

Cristina spunea...

Preferatii mei!

Haplea spunea...

Cat de mult imi plac mucenicii moldovenesti!

Danutza spunea...

Iau si eu vreo 2-3 ca prea mare pofta am si n-am papat anul asta :)

Pup:*

Rocsy Ciobanu spunea...

Imi plac foarte mult iar mucenicii tai arata foarte bine.Bravo!